1399-05-22 15:26
1680
0
69855
در گفتگوی زنده اینستاگرامی مطرح شد؛

نداشتن شبکه ملی اطلاعات همان استعمار فرانوست/ رشد تنها ۳۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات در طی ۲۰سال

گفت و گوی زنده اینستاگرامی با حضور محمد جواد نوروزی دبیرنهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی و سید علیرضا آل داوود باموضوع شبکه ملی اطلاعات برگزار شد

به گزارش گلستان ما؛ در این گفتگوی یک ساعته  ابتدا ال دادود کارشناس رسانه تعریفی از شبکه ملی اطلاعات ارائه داد و اظهار کرد: در تعریف شبکه ملی اطلاعات می توانیم بگوییم که این شبکه پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است

وی گفت: همه کشورهای جهان و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس و رژیم اشغالگر قدس  دارای شبکه ملی اطلاعات هستند.

ال داوود در پاسخ به این پرسش نوروزی که آیا اینترنت هم جزو این شبکه محسوب می فشود و یا صرفا بحث زیرساختها و نرم افزارها در این حوزه مطرح است بیان کرد: تمام خدمات اینترنتی از موتورهای جستجوگر تا برنامه ها و طرحههای دولت الکترونیک و همچنین شبکه زیر ساختی ، مسیر یابها همه جزو این شبکه محسوب میشوند.

وی توضیح داد: در حال حاضر سرورهای خارجی در داخل کشور قابل ردیابی نیستند و اگر فعالیتهای اینترنتی خود را از طریق سرورهای داخلی انجام دهیم قابل ردیابی و مسیریابی است.

آل داوود گفت: بسیاری از خدمات بانکی که با شبکه داخلی انجام میشود بین سرور تلفن همراه و سرور داخلی بانک انجام میشود  که قابل مسیر یابی است و این اطلاعات به بیرون درز نمیکند اما اگر با سرورهای خارجی صورت میگرفت این اطلاعات ابتدا به سرویسهای امنیتی امریکا منتقل و از آنجا قابل ردیابی بود.

وی افزود: بسیاری از محدودیتهای که اینستاگرام و شبکه های خارجی امروز در قبال ما انجام میدهند محصول همین دسترسی ها و ردیابی است و آنها هستند که تعیین میکنند چه محتواهایی را در داخل کشور ما میتوانیم تولید کنیم یا نه!

این کارشناس رسانه بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات ارتباط مستقیمی با استقلال کشورها دارد وچون استقلال برای کشورهای جهان مهم بوده به ایجاد این شبکه اقدام کرده اند.

سپس دبیر نهضت سواد رسانه این سوال را مطرح کرد که اگر شبکه ملی راه اندازی شود آیا آمریکا میتواند باز دخالتی در این حوزه داشته باشد که ال داوود پاسخ داد :اگر شبکه ملی اطلاعات به شکل واقعی شکل بگیر د امکان چنینی کاری از سوی امریکا وجود ندارد.

ال دادود گفت:آمریکا هرگز ما را در مسئله اینترنت تحریم نخواهد کرد چرا که با اطلاعاتی که از شبکه ها و پیام رسانها از مردم ما بوجود می اورد میتوانددر جنگ شناختی و ذائقه شناسی علیه ما استفاده کند و در واقع به دست خودمان یگان سایبری دشمن را تجهیز کردیم و بدون هیچ زحمتی اطلاعات را در اختیار آنها قرار میدهیم.

سپس ال داوود در پاسخ به نوروزی که آیا این امکان وجود دارد با وجود شبکه ملی اطلاعات ارتباط  ما مانند کره شمالی با جهان خارج قطع شود گفت؟ بسیاری از کشورها از جمله امریکا باوجود اینکه شبکه جهانی اینترنت را در اختیار دارد به این سمت روی آورده و  اینکه میبینیم بسیاری از حوادث و بحرانهای این کشورها سریعتر از جاهای دیگر حل میشود و یا خبری به بیرون منتقل نمیشود به خاطر کنترل اوضاع با شبکه داخلی است.

وی ادامه داد: این کشورها اجازه نمیدهند فیک نیوزها بار روانی بر مردم تحمیل کنند از این رو کنترل شرایط و اوضاع راحتر خواهد بود.
ال دادود گفت: گاهی اوقات ممکن است کاربران کشورهایی که شبکه ملی دارند با شبکه های جهانی مانند اینستا با مخاطبین ارتباط برقرار کنند اما این کشورها برای آن شبکه ها قوانینی را اتخاذ میکنند که باید در چارچوب ان عمل کنند.

وی توضیح داد: این کشورها به شبکه ای مانند اینستاگرام اجازه میدهند صرفا در صورت پرداخت مالیات، در اختیار دادن سرور و عمل طبق قانون آن کشورها فعالیت کنند.

کارشناس رسانه بیان کرد: اینکه وقتی اینترنت در کشور ما قطع شود ما نتوانیم حتی فعالیتهای اینترنتی داخلی خود را انجام دهیم مانند تجربه تلخی که در زمان قطعی اینترنت در فتنه ۸۸رخ داد، در واقع نوعی استعمار فرانو است.

نوروزی از ال دادوود این سوال را پرسید که چرا شبکه ملی تاکنون رشد محسوسی نداشته و ال دادود پاسخ داد: جریان نفوذ،جریان انحرافی و لیبرال باعث شدند این شبکه در کشور رشد نکند و از سال ۷۹ تاکنون که رهبر معظم انقلاب به این مسئله تاکید کردند تنها ۳۰درصد رشد داشته است.درحالی است که  توانایی در جوانان مومن انقلابی وجود دارد که این شبکه را کامل راه اندای کنند.

دبیر نهضت سوادرسانه در پایان دوشبهه موجود که الویت امروز جامعه اقتصاد است نه ایجاد شبکه ملی و همچنین با ایجاد این شبکه  اطلاعات شخصی مردم به دست حکومت خواهد افتاد را مطرح کرد که ال دادوود توضیح داد: امروز هزینه دریافت سرورهای خارجی بسیار گرانتر و پرهزینه تر از نمونه های داخلی است و اگر این کارها در داخل انجام شود هم باعث جلوگیری از خروج ارز و هم ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی دربخش دوم توضیحات خود گفت: شایعه دسترسی اطلاعات مردم به دست حکومت توسط همان جریان نفوذ انجام شده وطبق اصل ۲۵ قانون اساسی و همچنین  فتوای  رهبر انقلاب  هرگونه دسترسی به اطلاعات مردم حرام است که البته تاکنون هیچ دسترسی به دیتای های مردم توسط هیچکدام از نهادها صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.